Február 24-én büszkén jelentjük, hogy elkészült a szinopszisunk. Kicsit bonyolult, kicsit kesze-kusza, kicsit zavaros, de a miénk.
Rengeteg közös ötletet jegyeztünk le, mielőtt végső formába hoztuk volna a történetet, a filmünk esszenciáját.
Íme az eredmény:
Téma: továbblépés (’szórakoztató’ jellegű, nem doku)
Megjegyzés: Tudjuk itt csak egy rövid ötletleírást kértek a tanár urak, de az alant megfogalmazódott dolgok jelentős része csak úgy jött, aztán ha már ezek megfogantak, gondoltuk ártani nem árt, ha leírjuk. Ezzel együtt egy csomó dolog egyáltalán nincs kidolgozva, csak hasra ütés jelleggel van még példa valamire stb. szóval bár az egyszerű pár mondatos témánál ez több, de nem kész szinopszis.
Ez így meglehetősen melodramatikusnak és elcsépeltnek hangzik (és minden esély megvan rá, hogy az lesz), de saját környezetünkből levont tapasztalataink így is eszünkbe juttatták, mint lehetséges témát és van annyi személyes vonzata, hogy szívesebben próbálkozunk ezzel, mint egy kevésbé rázós, de idegen témával.
Az alapötletet ketten együtt szültük meg, és bár az eredeti terv, a kiadott ukáz szerint lett volna (mindketten egy-egy különálló filmmel jelentkezünk), ez a mostani ötlet alapján egy film két jól elkülöníthető részét osztjuk föl egymás közt. (két félnek hívjuk, de egybe lenne vágva, stilisztikailag térnek el)
Az egyik fele (I.) a nyers, objektív, valós oldal lenne. Három karakter, három múltbéli hiba, csábítás, de legalábbis „rágódni való”, mely hosszú eltelt idő után, váratlanul találja meg a karaktereket és egy nagyon rövid időre megingatja őket. Szeretnék nagyon egyszerű, közismert, egyből és könnyen identifikálható (amire az ember az előítéleteiből is már egyből kapcsol) példákkal élni, mert egyszerű képekből össze kell tudni rakni majd.
Példa: (A) párkapcsolati – főleg lelki alapú („egy, ami nem működött, de akartam” stb)
(B) önpusztító jellegű (addikció) - talán alkohol a legjobb, mert közkeletű és van egy erősen negatív konnotációja a megfelelő kontextusban (de nem érzem olyan túlzón erősnek, mint kábszert)
(C) mást pusztító - családon belüli erőszak pl.
Ezeket szerintem elég egyszerű, pár tárggyal, dologgal érzékeltetni, kivitelezhetőek
- fél jellemzői: Statikusság, 0 kamera mozgás, zárt terekben, de (relatíve) távoli felvételek (már már ilyen valóságshow vagy biztonsági felvétel jelleggel) jellemeznék, kép közepén ált a karakterekkel. Zajok, zörejek max, zene nélkül, száraz csöndes, puritán, kényelmetlen hangulat.
Mind három story-ra (ABC), négy rövid jelenetet húznánk (kontakt, feszültség emelkedés, feszültség levezetés/kirobbanás, megoldás) mindhárom vonal kézen fogva haladnának előre (csak a második fél (lásd alább) szakítaná meg), valójában együtt alakítva egy egész jelenetet(egymást is kiegészíthetik itt-ott, mert ugynaz történik mind3 vonalon csak pepitában) végig ugyanabban a közegben marad mind3 karakter (ez nem napokon csak órákon ível át)
A másik fele (II.), a mondanivaló egy stilizált változata, ha úgy tetszik metaforája. Egy szürke karakter (X) papíron baromi egyszerű illusztrációja, ami tükrözi az első fél, három karakter (ABC) pszichéjének rövid megingását, pillanatnyi eltévelyedését. A vonat/villamos/hév lenne a kulcspont, ami a továbblépés tükre lenne, és egy másik valaki a rágódás tárgyát személyesíti meg (Y) de általánosan, nem specifikusan egy valamit.
- fél jellemzői: Éjszaka, dinamikus(abb) kameramozgás, hektikusság (vágás és kamera kezelés terén is), egyenlőtlen, egyensúlytalan, nem szimmetrikus felvételek, intimebb, közelibb felvételek, villanásnyi képek, rendezetlenség. Csak zene, kicsit video klip és montázs jelleg. Nem igazán mutat arcot.
Az 1. jelenetben X felszáll a fent említett járműre történet kezdetén, valamit meglát (Y-t), leszáll egy üres éjszakai megállóban és vár a kövire. 2. Sétál egyet, Y itt-ott feltűnik 3. ?? 4. visszatér a megállóba, majd, (ahogy a karakterek átgyűrik magukat a múlton), úgy X is szembenéz Y-al, amivel az eltűnik, végül felszáll. Zárósnittként pl lehet az, hogy az üres mozgó kocsiban ülő X mögött a kocsi hátuljában ott ül Y is utalva, hogy bizonyos dolgok velünk maradnak ha fene fenét eszik is (keserédes vég)
Általános jellemzők: dialógus nincs, nem sok premier plán arc felvétel
lehetséges felépítés:
II.1.: Bevezetés, X utazás megszakítása
I.1.: A,B és C (közel szinkronban) rábukkan az eltemetett dolgokat felsértő apropókra
II.2.: X sétája
I.2.: ABC elfoglalja valamivel magát, sikertelenül. (hangposta?)
II.3.:
I.3.: ABC kulmináció
I.4.:Megoldás
II.4.:Megoldás (tovább utazik)
összevissza-ötletek:
Hangrögzítő: I.2-ben ABC kapnak egy hívást a (vélt) hangrögzítőre, ami kizökkenti őket, mind ugyanazt(pl „Hiányzok?”) (egyre kevesebbet, mutatunk a hívásból a, harmadiknál elég csak a csörrenésig vinni pl.) -> II.4-ben a szembenézéskor összekötni, hogy tiszta legyen véglegesen az Y hívott („Hiányoztam?” ott már nem telóba hanem élőben)
A telefonhívás alatt (I.2), mint a némafilmekben kiírni konkrétan a kérdést (de hang is van hozzá) majd a végén (II.4) ugyanez, de most hang nélkül
L-vágás: A két fél (I->II) közti vágásokat ezzel (audio és video nem egy időben vált)
Rizikók, félelmek:
Túl ambiciózus, fölösleges 3 karakter az I-be
Ízléstelen, művészieskedő lehet…
…főleg ha nem tudjuk megfelelően kapcsolni a 2 felet..
…és akkor katyvasz is lesz.
Hogyan érjük el, hogy érdekelje a nézőt ABC mikro-kálváriája(az nem kell h érzelmileg rendesen befektessen a néző, az is elég nekünk, ha alapvető kíváncsiság hajtja)
Sokban támaszkodik a technikai kivételezésre (ami kérdéses)